پنج شنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۶
خانه / اخبار سینما / اخبار سینمای ایران / نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس
نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس
نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس

نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس

در نقد و بررسی فیلم نفس به موضوع بررسی وقایع از دید یک کودک پرداخته می شود نقد فیلم نفس نرگس آبیار به صورت کامل را در ادامه بخوانید.

نقد فیلم نفس

فیلم سینمایی”نفس” به کارگردانی نرگس آبیار یکی از آثاری بود که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر به نمایش در آمد که در ادامه نقدی بر این فیلم به قلم محسن بیگ آقا که در مجله فیلم منتشر شده را می خوانید:

به نرگس آبیار حق بدهیم بعد از فیلم شیار 143 با استقبال حیرت انگیز و حاشیه های معتددش فیلمی آرام و در دنیای کودکانه بسازد می شودتصور کرد که نفس تا چه برای او انتخاب سختی بود حالا او سه فیلم در سه ژانر متفاوت دارد که البته یک ویژگی مهم وبرجسته دارند حضور یک نویسنده پشت دوربین نرگس آبیار به لحاظ پیشینه ادبی بین فیلمسازان فعال کشور شاخص است همین تسلط در ادبیات و اوج فرود قصه بوده که سبب شده فیلم با وجود طولانی بودن کشش لازم را داشته باشد

فیلم نفس با اینکه از دید یک کودک روایت می شود به لحاظ تولید فیلم ساده ای نیست صحنه های شلوغ و پرجمعیت مربوط به دوره انقلاب خوب از کار در آمده اند و شخصیت های متعدد فیلم هم هویت خود را دارند و شمایلشان طی حوادث شکل می گیرد طنز در رفتار آنها بخشی از شخصیت آنها است همانطور که رنجهایشان قابل باور است پایان فیلم وجمع کردن ماجرا می توانست متفاوت باشد و با رجوع به ابتدای فیلم معنا پیدا کند.

نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس
نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس

جلیل سامان نویسنده و کارگردان تاکید کرد «نفس» فیلم ارزشمند و شریفی است و باید قدر آثاری از این دست در سینمای ایران را دانست.

وی ادامه داد: ساخت فیلم هایی از این دست زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم سوژه اغلب فیلم های تولید شده در سینمای ایران به سمت خیانت و شعار حرکت می کند. اغلب فیلم هایی که در بخش دولتی تولید می شوند شعاری هستند و بسیاری از  آثاری که در بخش خصوصی ساخته می شوند محتوایی با رنگ و بوی خیانت دارند اما فیلمی مثل «نفس» اثری وفادار به ارزش های انسانی، دینی، مستقل و جذاب از کار در آمده است.

سامان با اشاره به ویژگی های این فیلم سینمایی در ساختار و محتوا بیان کرد: روایت و کارگردانی فیلم «نفس» نسبت به فیلم «شیار ۱۴۳» سخت و پیچیده تر بوده است. استفاده از انیمیشن در فیلم به جا است و توانسته تخیل شخصیت اصلی را نمایشی کند. اصغر نژادایمانی هم در طراحی صحنه و لباس خیلی خوب کار کرده و مهمترین عناصر تصویری را شکل داده است.

این نویسنده درباره فیلمنامه «نفس» گفت: در این فیلم سینمایی با یک فیلمنامه ساده مواجه نیستیم بلکه داستان در پس زمینه فیلم روایت می شود و لحظات ناب و تاثیر گذار را به هم پیوند داده است. ممکن است منتقدان بگویند که «نفس» یک فیلم شخصی است و اصطلاح شخصی ساز را برای آن به کار ببرند اما من معتقدم این فیلم به هیچ عنوان کاردکردی شخصی ندارد و نرگس آبیار در «نفس» همان نگرش و نگرانی هایی را دارد که مردم کوچه و خیابان دارند.

وی تاکید کرد: بنابراین به شخصی ساز بودن این اثر سینمایی حتی اگر ریشه در زندگی خانم آبیار هم داشته باشد، اعتقاد ندارم. فیلم «نفس» اثری ارزشمند است. هر چند ممکن است طرفداران سینمای کلیشه ای و گیشه ای عملا مانع تولید چنین فیلم هایی شوند اما جای خوشبختی و امیدواری است شاهدیم فیلم «نفس» که دغدغه ای مشترک بین همه انسان ها دارد، سرانجام در سینمای ایران ساخته شد.

سامان یادآور شد: من مطمئن هستم فیلم «نفس» در دنیا دیده خواهد شد. در این فیلم عشق دختر و پسری وجود ندارد و نمی توان گفت به پشتوانه روایت عاشقانه مخاطب را نگه داشته است،اما شاهد هستیم که مخاطب تا انتها فیلم را می بیند.

نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس
نقد فیلم نفس | بررسی وقایع از دید یک کودک در فیلم نفس

این کارگردان بیان کرد: یکی از دلایلی که مخاطب تا پایان پای اثر می نشیند این است که جهان بینی موجود در پشت فیلم است که نگاهی ساده، عاشقانه به انسان و جهان دارد. البته من با انتخاب بعضی بازیگران بزرگسال و گریم آنها مشکل داشتم و فکر می کنم انتخاب های خوبی نبود.

سامان درباره کارگردانی نرگس آبیار گفت: این کارگردان جوان علاوه بر کارگردانی و طراحی صحنه، در ساخت انیمیشین، فیلمبرداری، تدوین، صداگذاری و آهنگسازی هم خوب فضا را مدیریت کرده است. این اتفاق مبین این مطلب است که همه عوامل دست به دست هم داده اند تا «نفس» فیلمی خوب از آب در آید. این فیلم در بخش هایی قابل ستایش و غبطه برانگیز بود. اینجاست که من بیش از همه به خانم آبیار غبطه می خورم که تهیه کننده هوشمند و همراهی داشته است زیرا تهیه کننده خوب که اشتیاق سازنده را ویران نکند نادر است.

سامان در پایان گفت: انتقاد بعضی از منتقدان به فیلم «نفس» نشان دهنده تاثیرگذار بودن این فیلم است. بی شک فیلم «نفس» یک تجربه جدید برای نرگس آبیار و البته سینمای ایران محسوب می شود.

منبع یزدهنر – مهر

حتما ببینید : عکس های بازیگران + خلاصه داستان + پشت صحنه فیلم نفس

هر روز با جدیدترین عکسها و حواشی داغ بازیگران + آخرین اخبار سینمای ایران و جهان + دانلود برنامه ها و سریال های تلویزیون با سایت ستاره سینما و تلویزیون همراه باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code